Frågor och svar
Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får in.
Hur ansöker jag om autogiro?
Ni kan anmäla autogiro via er internetbank (sök på din förening). Du skall i ansökan ange ditt avtalsnummer. Det går även att fylla i en blankett för anmälan om Autogiro. Denna måste sändas till oss per post alternativt till info@vanerforvaltning.se senast 1 månad innan nästa kvartalsavisering. Blanketten finns att hämta under menyvalet ”redan kund?”, du finner den sedan längst ner på sidan.
E-faktura
Du anmäler dig till e-faktura via din internetbank. Logga in och klicka dig fram till ”Anmäl e-faktura”. Sök efter Vänerförvaltning AB och anmäl dig. Anmälan behöver göras senast 1 månad innan kommande kvartalsavisering.
Vänerförvaltning AB strävar efter att erbjuda moderna och miljövänliga tjänster. Som ett led i denna strävan är vi stolta över att kunna erbjuda hyresavier på e-faktura bekvämt i din internetbank.
Vilka är fördelarna med e-faktura?
* Du kan ta hand om dina räkningar vart du än är, så länge du är uppkopplad till internet.
* Du kan arkivera dina fakturor i datorn.
* Det är miljövänligt eftersom det inte skrivs ut en faktura som ska transporteras hem till dig.
* Du behöver inte oroa dig för att slå in fel OCR-nummer, att fakturan kommer bort eller att du slår in fel belopp.
Lägenhetsutdrag
Du kan hitta lägenhetsutdraget direkt på boendets webbsida eller i boendeappen. Informationen finns under ”Kontrakt”. Välj ditt respektive kontrakt och klicka sedan på knappen ”lägenhetsutdrag”. Du kan även kontakta oss för att få lägenhetsutdraget.
Kan jag hämta min avi själv?
Du kan hitta din avi genom att logga in med mobilt bank-ID i PHM Digital via phmdigital.se eller ladda ner appen ”PHM Digital – Mitt Boende” till din mobila enhet. Avierna hittar du under ”hyresavier” i menyraden längst ner.
Överlåtelse- och pantsättningsavgift
Överlåtelseavgift debiteras till köpare eller säljare vid en överlåtelse av bostadsrätt. Vem som debiteras styrs av föreningens stadgar alternativt efter beslut av styrelsen. Avgiften är en administrativ debitering för hantering i föreningens register och beloppet är 2,5 % av gällande prisbasbelopp.
Pantsättningsavgiften debiteras pantsättaren (bostadsrättsinnehavaren). Avgiften är en administrativ debitering för hantering i föreningens register och beloppet är 1% av gällande prisbasbelopp. Debitering sker en gång per lån vid all omläggning och uppläggning där lägenheten är säkerhet.
Ändrade ägarförhållanden?
Det finns flera olika situationer där ägarförhållandet för din bostadsrätt behöver ändras.
Vid dödsfall – För att vi ska kunna ändra ägarförhållandet behöver vi få in en kopia på registrerad bouppteckning. Finns särkullbarn behöver vi även få in kopia på arvskifte där det framgår vem som övertar bostadsrätten. Är arvtagaren inte medlem i föreningen skall även en medlemskapsansökan skickas in.
Vid skilsmässa/upphörande av samboförhållande – För att vi ska kunna ändra ägarförhållandet behöver vi få in en kopia av bodelningsavtal, gåvobrev eller överlåtelseavtal (endast om ena parten köps ut).
Om du genom gåva vill överlåta del eller hela din bostadsrätt skall ett gåvobrev upprättas och ev. medlemskapsansökan skall göras.
Vid privat försäljning (utan mäklare) av hela eller del av bostadsrätten ska ett överlåtelseavtal skrivas och ev. medlemskapsansökan göras.